آموزش تست سالم بودن کوئل موتورسیکلت {قیمت کوئل}

تصویر تست کویل موتور سیکلت ،کوئل
4.5/5 - (53 امتیاز)

با عرض سلام خدمت دوستان عزیز سایت موتورسل در این مطلب آموزشی قرار است راجع به کوئل موتورسیکلت (کویل) صحبت کنیم و سالمی و یا خراب بودن کویل را بررسی نماییم پس در ادامه با موتورسل همراه باشید.

محل قرارگیری کوئل موتورسیکلت:

کوئل موتورسیکلت  زیر باک موتور قرار دارد و برای دسترسی به آن باید باک موتورسیکلت را باز نمود.

برای مشاهده قیمت انواع کوئل و قطعات برقی موتور به پایین صفحه مراجعه کنید.👇

تست سالم بودن کوئل موتورسیکلت (علائم خرابی کویل موتور سیکلت):

برای اینکه تست کنیم کویل موتور سیکلت ما سالم است یا خراب است است باید مقاومت آن را توسط اهم متر یا مولتی متر اندازه گیری نماییم. و برای اینکه زین و باک موتور سیکلت را باز نکنیم می توانیم از سوکت هایی که به سمت ترانزیستور رفته اند استفاده کنیم و مقاومت کویل را اندازه گیری کنیم تا تشخیص دهیم کویل موتور سیکلت ما سالم و یا خراب می باشد.

عکس و قیمت کوئل موتورسیکلت

پس اگر ترانزیستور موتورسیکلت شما زیر باک قرار ندارد دیگر نیازی به باز کردن باک و زین موتور سیکلت نمی باشد و می توانید از همان سوکت ها توسط مولتی متر و یا اهم متر مقدار مقاومت و اهم کویل را اندازه گیری کرده و بفهمید که آیا کویل سالم است و یا خراب می باشد.

مطلب پیشنهادی: انژکتور یا کاربراتور

 

قیمت ابزار آلات پر کاربرد

   

ساختار کوئل موتورسیکلت:

داخل کویل موتور سیکلت دو عدد سیم پیچ وجود دارد: سیم پیچ اولیه و سیم پیچ ثانویه

 قطر سیم پیچ اولیه بیشتر است و تعداد دورهای کمتری دارد و سیم پیچ ثانویه قطر سیم پیچ کمتر اما تعداد دورهای خیلی بیشتری دارد یعنی سیم این سیم پیچ نازک تر از سیم پیچ اولیه می باشد.

سیم ورودی کوئل موتورسیکلت از سمت ترانزیستور می آید و سیم آن مشکی خط زرد می باشد که به سیم پیچ اولیه کویل متصل می شود و طرف دیگر سیم پیچ اولیه به بدنه موتور سیکلت یا سیم سبز رنگ متصل است که در دو طرف کویل پیچی وجود دارد و از طریق این پیچ‌ها اتصال به بدنه کویل تامین می شود.

اندازه گیری مقاومت سیم پیچ اولیه کوئل موتورسیکلت:

حال برای اندازه گیری مقاومت سیم پیچ اولیه کویل ما با دو عدد سیم که به سمت ترانزیستور موتورسیکلت می‌رود کار داریم ، سیم مشکی خط زرد و سیم سبز که اتصال به بدنه می باشد.

برای اندازه گیری مولتی متر را روی قسمت اهم می‌گذاریم (در رنج مقاومت اهم) چون میزان مقاومت سیم پیچ اولیه کمتر از مقاومت سیم پیچ ثانویه است رنج دستگاه مولتی متر را روی کمترین عدد انتخاب می نماییم.

حال یک طرف مولتی متر را به سیم سبزرنگ و طرف دیگر را به سیم مشکی خط زرد متصل می کنیم. یک عدد روی مولتی متر نشان می دهد که این عدد مقدار مقاومت سیم پیچ اولیه می باشد و این مقدار باید عددی بین هشت  تا ۲۰ اهم باشد.

اگر با اتصال سرهای مولتی متر به سیم‌های کویل عدد ۱ را مشاهده نمودید یعنی این که سیم پیچ اولیه قطع می باشد.

     
   
اندازه گیری مقاومت سیم پیچ اولیه کویل موتورسیکلت

اندازه گیری مقاومت سیم پیچ ثانویه کوئل موتورسیکلت:

برای اندازه گیری مقاومت سیم پیچ ثانویه یک طرف مولتی متر را به سیم سبز سمت ترانزیستور متصل می نماییم و رنج دستگاه را روی  کیلو اهم می گذاریم (چون مقاومت سیم پیچ ثانویه خیلی بیشتر از سیم پیچ اولیه است و در حد کیلو اهم می باشد)

و طرف دیگر مولتی متر را به وایر مرکزی کوئل و همان سیمی که به شمع موتور سیکلت متصل می شود وصل می کنیم و عددی که باید مولتی متر نشان دهد بین ۹ کیلو اهم تا ۱۱ کیلو اهم باشد. البته این عدد برای زمانی است که سر شمع به وایر کویل متصل باشد و اگر سر شمع نباشد این عدد می‌تواند بین ۳ کیلو اهم تا ۵ کیلو اهم باشد.

اگر این مقاومت ها از این عددها خیلی کمتر و یا بیشتر و یا عدد ۱ را نشان دهد می‌توانیم بگوییم که سیم‌پیچ اولیه و یا ثانویه خراب می باشد.

اندازه گیری مقاومت سیم پیچ ثانویه کویل موتورسیکلت

نکاتی که در مرحله قبل باید رعایت کنید این است که از محکم بودن اتصالات کویل (کوئل) مطمئن باشید و اگر بعد از اندازه گیری مقاومت ها مطمئن شدید که صددرصد خراب می باشد بعد تصمیم به تعویض کویل بگیرید.

اگر به کویل دسترسی داشتید دیگر نیازی به اندازه گیری مقاومت کوئل از طریق سیم های ترانزیستور نیست و می توانید مستقیم از روی خود کویل این مقاومت را اندازه گیری کنید.

این آموزش هم به پایان رسید خوشحال می شویم در بخش نظرات نظر خود را درباره نحوه تست کویل بیان کنید و یا سوالات خود را بپرسید و اگر فکر می کنید که نکته جا مانده بود می توانید در بخش دیدگاه ها و نظرات در میان بگذارید تا دیگران هم از تجربیات مفید شما استفاده نمایند.

علت ضعیف بودن برق کویل موتور سیکلت


علت ضعف برق کویل موتور سیکلت ممکن است به دلایل مختلفی باشد، اما برخی از دلایل رایج شامل موارد زیر می‌باشند:


1- خرابی کویل موتور: این یکی از شایع‌ترین دلایل ضعف برق کویل موتور سیکلت است. در صورتی که کویل موتور خراب شده باشد، جریان الکتریکی به‌درستی از آن عبور نمی‌کند و باعث کاهش تولید برق می‌شود.


2- خرابی رگولاتور: رگولاتور برای تنظیم جریان و ولتاژ خروجی سیستم شارژ استفاده می‌شود. در صورتی که رگولاتور خراب باشد، جریان بیشتری به باتری یا دیگر قطعات سیستم شارژ فرستاده می‌شود که می‌تواند باعث کاهش تولید برق کویل موتور سیکلت شود.


3- خرابی باتری: باتری به عنوان منبع تغذیه برای سیستم شارژ استفاده می‌شود. در صورتی که باتری خراب باشد، قادر به ذخیره و تأمین توان کافی برای تامین بار مصرفی نیست و ممکن است باعث کاهش تولید برق کویل موتور سیکلت شود.


4- خرابی سیستم جرقه‌زنی: سیستم جرقه‌زنی برای تولید جرقه‌های الکتریکی برای اشتعال سوخت استفاده می‌شود. در صورت خرابی این سیستم، جریان برق به درستی توسط کویل موتور عبور نمی‌کند که باعث کاهش تولید برق می‌شود.


5- خرابی سیم‌ها و اتصالات: در صورتی که سیم‌ها و اتصالات کویل موتور سیکلت خراب یا کثیف باشند، ممکن است جریان برق به درستی از آن‌ها عبور نکند و باعث کاهش تولید برق شود.


در هر صورت، برای تشخیص دقیق دلیل ضعف برق کویل موتور سیکلت نیاز به بررسی دقیق و تست‌های مناسب دارید. برای این کار، می‌توانید به یک تعمیرکار ماهر یا فروشنده سیکلت مراجعه کنید تا مشکل شناسایی و رفع شود. همچنین، به دلیل اینکه مشکلات برقی سیکلت می‌تواند باعث خطر برای راننده و دیگران شود، توصیه می‌شود هرگز سعی نکنید خودتان مشکلات برقی سیکلت را برطرف کنید مگر اینکه دارای مهارت و دانش لازم باشید.

برای دسترسی به مقالات بیشتر از سایت موتورسل می‌توانید از منوی بالای سایت که در موبایل به صورت سه خط افقی می باشد استفاده نمایید تشکر از همراهی گروه شما همه عزیزان.

قیمت‌ها

انواع ترانزیستور موتورسیکلتانواع رگلاتور شارژ موتورسیکت
قیمت امروز انواع بوبین موتور سیکلت
جدول قیمت انواع شارژر و ترانزیستور موتورسیکلت

***—> قیمت و خرید کویل موتور سیکت <—***

***—> قیمت و خرید انواع ترانزیستور موتورسیکت <—***

***—> قیمت و خرید انواع شمع موتورسیکت <—***

***—> قیمت و خرید انواع شارژر موتورسیکت <—***

***—> قیمت و خرید انواع بوق موتورسیکت <—***

***—> قیمت و خرید لوازم یدکی موتورسیکت <—***

***—> قیمت و خرید انواع بوبین موتورسیکت <—***

‫10 نظر ارسال شده در “آموزش تست سالم بودن کوئل موتورسیکلت {قیمت کوئل}

  1. هادی :

    سلام………
    مرحبااااااااااااااااا……
    خیلی خوشحالم که چندتا نکته از شما عزیز یادگرفتم……….
    ممنووووووووونم…..👍👍👍👍👍

  2. Aria :

    سلام
    ببخشید یه سوال داشتم
    به نظرتون از رله شتاب دهنده برای سیستم جرقه زنی موتورم استفاده کنم؟!
    آخه یه جا خوندم که ممکنه بوبین رو بسوزونه!!!
    و درضمن اطلاعات درستی در مورد رله شتاب توی اینترنت نبود که بتونم بهشون اطمینان کنم.

  3. علی :

    سلام
    موتور من دوتا فیش سر کویل میخوره
    وقتی سویچ باز میکنم سر شمع مثل موقعی که روشنه جرقه میزنه حالا اگه که اون دوتا سیم رو جا به جا زده باشم میشه که برای اون باشه که این اتفاق می‌افته

  4. Amir :

    سلام خسته نباشید بنده یک هندا 125 کاربرات دارم امروز موتور رو روشن کردم چون عجله داشتم نزاشتم موتور خوب گرم شه و راه افتادم موتور پت پت کرد و خاموش شد بعدش که موتور رو روشن کردم موتور درحال کار روشن و خاموش میشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *