با سلام و احترام و تشکر از ارائه مطالب مفید و خوبتون یه سوال داشتم اونم اینکه شارژر من از نوع پنج سیم هست و موتور هوندا ۱۲۵ استارتی
وقتی سیمهایی که از بوبین اومده ( سیم زرد و صورتی ) رو وصل میکنم یک جریان حدود ۵ آمپری کشیده میشه توسط شارژر و این جریان در زمان خاموش بودن تمامی لامپها و خارج بودن باتری هم وجود داره ولی مشکل نوسان یا کاهش افزایش ولتاژ ندارد مثلاً زمانی که باتری وصل است با کاهش افزایش گاز ولتاژ حدود همان ۱۴ ولت ثابت است.
بوبین رو چک کردم هر دو بوبین سالم هست یمهای تغذیه رو تعویض و تقویت کردم ( از خود باتری شارژر تا کلگی چراغ و از سوئیچ به مت مصرف کنندهها) اما این جریانکشی وجود دارد.
ضمناً یم زرد که در نقشهها عنوان شده سیم مربوط به سیستم روشنایی است تنها به سیم زرد بوبین متصل است و به سمت اسه چراغ و چراغها نیامده و چراغها از همان سیم مشکی برگشتی مثبت سوئیچ تغذیه میشود.
با تشکر از شما
پاسخ:
با سلام و احترام،
ممنون از توضیحات کامل و دقیق شما. مشکلی که مطرح کردید (جریانکشی ۵ آمپری از شارژر در زمان خاموش بودن چراغها و حتی نبود باتری) با توجه به نوع شارژر (۵ سیمه) و موتور (هوندا ۱۲۵ استارتی) یک موضوع رایج است که دلایل مختلفی میتواند داشته باشد.
بررسی مدار و علل احتمالی
مدار شارژ در موتورهای هوندا ۱۲۵ استارتی از نوع شارژر رگولاتور شنت (Shunt Regulator) است. در این سیستم، جریان اضافی تولیدی توسط بوبین به جای اینکه به باتری منتقل شود، توسط شارژر به گراند (بدنه) شنت یا هدایت میشود. این کار برای حفظ ولتاژ ثابت (حدود ۱۴ ولت) و جلوگیری از آسیب به باتری و مصرفکنندهها انجام میشود.
آخرین و بروزترین قیمت موتورسیکتهای روز (پرفروشترین)



وقتی موتور روشن است، بوبین با حداکثر توان خود (بسته به دور موتور) جریان تولید میکند. اگر مصرفکنندهای (مثل چراغها) روشن نباشد، این جریان باید توسط شارژر دفع شود. به همین دلیل، شارژر “جریان مصرفی” (Draw Current) بالایی را نشان میدهد، که این جریان در واقع جریانی است که شارژر آن را به صورت حرارت دفع میکند. این وضعیت طبیعی عملکرد این نوع شارژرهاست و به عنوان “جریانکشی” غیرعادی محسوب نمیشود.
نقش سیمها و مدار روشنایی
همانطور که خودتان اشاره کردید:
- سیم زرد: این سیم مستقیماً از بوبین به شارژر میرود و وظیفه اصلی آن تأمین جریان AC برای سیستم شارژ است. در برخی مدلها، ممکن است به مدار روشنایی هم وصل باشد، اما در این مدل (که چراغها از سیم سوئیچ تغذیه میشوند)، نقش اصلی آن تأمین برق ورودی به شارژر است.
- سیم صورتی (یا سفید): این سیم نیز از بوبین به شارژر میرود و به عنوان فاز دوم یا سیم اصلی شارژ عمل میکند.
- سیم مشکی: این سیم از سوئیچ آمده و به مصرفکنندهها (مانند چراغها) برق میدهد. این یعنی چراغهای شما با برق DC باتری کار میکنند، نه AC بوبین. به همین دلیل، روشن یا خاموش بودن چراغها تأثیری روی جریانکشی شارژر از بوبین نخواهد داشت، چرا که مدار شارژ و مدار روشنایی (از نظر منبع تغذیه) از هم جدا هستند.
جمعبندی و نتیجهگیری
با توجه به توضیحات شما و عملکرد مدار شارژر شنت، جریان ۵ آمپری که مشاهده میکنید، یک جریان طبیعی و ذاتی برای دفع انرژی اضافی بوبین است. این یک جریانکشی غیرعادی یا نشانه خرابی نیست، بلکه نشاندهنده این است که شارژر وظیفه خود را به درستی انجام میدهد: کنترل ولتاژ خروجی در حدود ۱۴ ولت، با دفع جریان اضافی به گراند.
این سیستم به گونهای طراحی شده که حتی در غیاب مصرفکنندههایی مثل چراغها یا باتری، بتواند ولتاژ تولیدی بوبین را کنترل کند. بنابراین، نیازی به نگرانی نیست. اگر ولتاژ خروجی پایدار است و باتری به درستی شارژ میشود، شارژر شما سالم است.
بررسی جایگزینی رگولاتور شنت با رگولاتور سری
جایگزینی رگولاتور شنت با رگولاتور سری (Series Regulator) میتواند به طور نظری فشار بلااستفاده (جریان دفعی) را از روی بوبین بردارد.
تفاوت عملکردی
| ویژگی | رگولاتور شنت (موجود در موتور شما) | رگولاتور سری (پیشنهادی) |
| روش کنترل ولتاژ | اتصال کوتاه (شنت کردن) جریان اضافی بوبین به بدنه (زمین) | قطع یا محدود کردن جریان بوبین قبل از رسیدن به مصرفکننده و باتری |
| اتلاف انرژی | بالا. انرژی اضافی به صورت حرارت دفع میشود. | پایین. انرژی مورد نیاز تأمین میشود و تولید مازاد محدود میشود. |
| جریان بوبین | دائماً با حداکثر توان تولید میکند. | فقط به اندازه نیاز مصرفکنندهها و باتری جریان میکشد. |
| فشار روی بوبین | زیاد. سیمپیچها همیشه زیر بار حداکثر جریان تولیدی هستند. | کمتر. بار بوبین متناسب با نیاز مدار است. |
مزایا و معایب جایگزینی
| مزایا (رگولاتور سری) | معایب (رگولاتور سری) |
| افزایش طول عمر بوبین: کاهش بار حرارتی و مکانیکی روی سیمپیچهای بوبین. | پیچیدگی بیشتر: مدار سری اغلب پیچیدهتر و گرانتر است. |
| راندمان بالاتر: بخش کمتری از انرژی تولیدی هدر میرود. | حساسیت احتمالی: ممکن است به تغییرات ناگهانی بار (مثلاً نوسانات شدید گاز) حساستر باشد. |
| کاهش دمای شارژر: رگولاتور کمتر داغ میشود (چون جریان زیادی را دفع نمیکند). | عدم سازگاری کامل: ممکن است با تمام سیمکشی و مشخصات بوبین AC شما سازگار نباشد. |
دلیل استفاده از رگولاتور شنت در هوندا ۱۲۵
شرکتهای سازنده، رگولاتور شنت را به دلایل زیر انتخاب میکنند:
- سادگی و هزینه پایین: مدار شنت بسیار سادهتر و ارزانتر از مدار سری است.
- استحکام (Ruggedness): مدار شنت در برابر خطاهای مدار (مانند قطع شدن باتری) بسیار مقاوم است. اگر باتری قطع شود، ولتاژ کنترل میشود. در مدار سری، اگر مدار کنترل دچار مشکل شود، ممکن است ولتاژ به شدت بالا رفته و سایر قطعات را بسوزاند.
- تولید توان مداوم بوبین: بوبینهای AC در موتورهای کوچک اغلب برای تولید حداکثر توان به صورت مداوم طراحی شدهاند. رگولاتور شنت با خیال راحت این توان را مدیریت میکند.
نتیجهگیری نهایی
از نظر فنی و علمی، بله، استفاده از رگولاتور سری، راندمان را افزایش داده و “فشار بلااستفاده” روی بوبین را کاهش میدهد.
اما اگر قصد جایگزینی دارید، حتماً از یک رگولاتور سری AC/DC استفاده کنید که به طور خاص برای بوبینهای موتورهای سیکلت طراحی شده است. از آنجایی که موتور شما دارای بوبین AC دو فاز (یا دو سر سیمپیچ) است، تغییرات و سازگاری مدار جدید باید به دقت بررسی شود. در صورتی که نمونههای آماده شده (مانند مدلهای جایگزین) با موفقیت در ایران به فروش میرسند، جایگزینی میتواند یک ارتقاء مثبت در راندمان سیستم شارژ شما باشد.

سلام مجدد خدمت شما دوست عزیز
تشکر بابت راهنمایی دقیق و کاملتون، خودم مدارها و شارژر های زیادی رو برررسی کردم ،ولی از اونجایی که در اکثر موارد تجربه حرف اول رو میزنه ،اژ چندین تعمیر کار و برقکار موتورسیکلت که سوال میپرسیدم هیچکودوم علمی در این زمینه نداشتن و اکثرا میگفتن سیم کشی مشکل داره یا شارژر باید عوض شه ،اما از اونجایی که در مدار شماتیک این نوع شارژر ها یک مدار کنترلی ساده(فیدبک از ولتاژ باتری و کلا DC خروجی شارژر) وجود داره که در نهایت دو تریستور کراس شده رو در ورودی شارژر رو تغدیه میکنه ،طبیعی میدیم که این جریان کشی وجود داشته باشه،ولی خب چون تجربه ایی تو این زمینه نداشتم و بوبین رو ندیده بودم که چطور سیم بندی شده و اینکه اصلا ارتباطی با شاسی داره یا نه،این شد که زحمتی که به شما دادم و راهنمایی شما واقعا کارگشا شد،چون برنامه داشتم بوبین رو چک کنم و نهایتا شارژر رو عوض کنم و….
بازم تشکر از شما
به نظرتون طراحی و جایگزینی یک رگولاتور ولتاژ سری ،که بعضا نمونه های مشابه در سایتا وجود داره ،باعث نمیشه فشار زیادی و بلااستفاده روی بوبین برداشته بشه؟؟!!
بازم تشکر
بله، جایگزینی رگولاتور شنت با رگولاتور سری (Series Regulator) میتواند به طور نظری فشار بلااستفاده (جریان دفعی) را از روی بوبین بردارد. اطلاعات تکمیلی تر به مقاله اضافه شد